Case Digiteekki: koodista kiinni ja kehittämään

Ohjelmistotalo Codecontrolin asiantuntemus on huippuluokkaa paitsi uusissa teknologioissa myös vanhojen koodien purussa ja vanhenemassa olevan softan kehittämisessä. Digiteekki Oy:n kanssa toteutettava ohjelmistokehitysprojekti on edennyt hallitusti avoimen yhteistyön hengessä.

Verkkopalveluita tarjoava Digiteekki Oy oli vielä vuosi sitten ison haasteen edessä: Digiteekin kehittämän ja ylläpitämän web-pohjaisen verkkopalvelun tekniikka oli osittain vanhenemassa ja edessä oli tarve isommalle kehitystyölle. Samalla Digiteekin oli löydettävä uusi yhteistyökumppani vaativan työn toteutukseen.

–Aloin etsiä ohjelmistolle uutta tekijää. Minua kuitenkin jännitti, kuinka löytäisin hyvän tekijän, jonka osaamiseen voisin luottaa. Kyseessä oli kuitenkin vaativa projekti, sillä vanhan tekniikan kehittäminen vaatii perinpohjaista jo tehdyn koodin ymmärtämistä. Haastetta lisäsi vielä se, että ohjelmistossa oli tässä vaiheessa sekä vanhaa että uutta koodia, kertoo Digiteekki Oy:n omistaja ja tietojärjestelmäsuunnittelija Auli Lepistö.

Luottamus Codecontrolin osaamiseen syntyi nopeasti

Lepistö ryhtyi perkaamaan tarjontaa ja oli yhteydessä useisiin palveluntarjoajiin. Tuttavansa vinkistä kontaktoitavaksi valikoitui myös Codecontrol. Satakuntalaisena yrittäjänä Lepistöä miellytti ajatus paikallisesta yhteistyökumppanista. Kurkistus Codecontrolin verkkosivuille vahvisti hyvää tunnetta. Lupaus siitä, ettei ohjelmistoprojektin tarvitsisi tuntua jatkuvalta taistelulta, tuntui lupaavalta.

–Ensimmäinen puhelu Codecontroliin vakuutti minut täysin. Jari oli alusta asti positiivinen ja asiakasta kunnioittava. Itseluottamus omaan tekemiseen ja ammattitaitoon yhdistettynä loistavaan asiakaspalveluun oli vaikuttavaa. Jari oli heti varma, että he osaavat auttaa minua, Lepistö kiittelee.

Vaikka Codecontrol nappasikin pestin työn alle muitta mutkitta, Lepistö oli vielä varautunut. Mielessä kummitteli pelko epäonnistuneesta lopputuloksesta. Mitä, jos verkkopalvelu menee pilalle?

–Pelkoni osoittautui nopeasti turhaksi. Avoin ja mutkaton yhteistyö vahvisti pian molemminpuolisen luottamuksen. Minulla on ollut päivittäin mahdollisuus seurata ja kommentoida kehitystyön etenemistä. Myös se, että asiantuntemustani on kunnioitettu alusta asti, on minulle todella tärkeää, luonnehtii Lepistö.

Vanhan kehittäminen vaatii malttia, intoa ja osaamista

Kun ohjelmistoa kehitetään hallitusti ja ammattitaitoisesti, ei lopputuloksen käytettävyyden puolesta tarvitse stressata. Uusi tekniikka on tietoturvallisempaa ja uudet toiminnallisuudet on jatkossa helpompia toteuttaa. Lepistön mukaan Codecontrol on osoittanut olevansa sanojensa mittainen ja asiakkaan luottamuksen arvoinen. Osaaminen on ajan hermolla ja innostus haasteiden ratkomiseen kohdallaan.

–Vanhan koodin uudistamiseen eivät kaikki pysty. Se vaatii opettelua ja paneutumista sekä ennen kaikkea innostusta tutkia sitä, mitä vanhassa koodissa on. Vain tällä tavoin paneutuen haasteet saadaan taklattua, Lepistö toteaa.

Alkuvuodesta 2020 aloitetun yhteistyön myötä tärkeimmät uudistukset on nyt saatu tehtyä. Yhteistyö jatkuu tulevan kevään ajan viimeistelytöillä ja dokumentoinnilla. Erityiskiitosta Lepistö antaa proaktiivisesta ja kokonaisvaltaisesta otteesta, jolla Codecontrol on asiakkaan kehitystyöhön ryhtynyt.

–Codecontrolin asiantuntijat eivät tee vain sitä, mitä pyydetään. He miettivät yksityiskohtien ohella kokonaisuutta ja ehdottavat oma-aloitteisesti parannuksia ja erilaisia lähestymistapoja. Koko ajan kuitenkin asiakkaan näkemystä ja mielipidettä kunnioittaen.


Palaa sankaritarinoihin